Monday, June 04, 2012

Casio Databank DBC-380



Jam Casio Databank DBC-380 ini sudah agak lama saya mencarinya. Alhamdulillah, jumpa juga akhirnya. Di kedai tempat saya membeli jam ini, tinggal satu ni sahaja. Yang Gold ada seutas lagi. Kalau ada sesiapa yang berminat hubungi saya ya untuk yang gold tu :) 

 Jam ini merupakan edisi re-issue daripada model yang pernah popular dahulu. Mungkin disebabkan terdapat permintaan yang berterusan, model-model yang pernah popular dikeluarkan kembali. Design yang simple sebegini sememangnya evergreen dan tak ditelan zaman.


Sesuai dengan namanya, jam ini tak lengkap rasanya tanpa fungsi databank. Dibekalkan dengan 30 slot memori, anda boleh merekodkan nombor-nombor telefon yang penting-penting di sini. Semasa zaman buku telefon kecil lah yang menjadi rujukan, fungsi jam ini sememangnya handy, dan risiko kehilangan nombor telefon agak tipis melainkan jam ini dirembat oranglah :p Saya kira, fungsi ini hampir tidak relevan lagi untuk zaman ini memandangkan telefon menjadi peranti all-in-one, termasuklah buku telefon tadi.  


Fungsi alarm yang turut menjadi ciri-ciri jam ini.  Ia dilengkapi dengan 5 alarm. Fungsi ini masih saya gunakan sehingga kini.


Stopwatch pun ada! Tapi gambar orang berlari tu statik saja...tiada animasi :p


Fungsi timer nya adalah sehingga 24 jam! Hmm, saya tak pernah guna sampai 24 jam :D habis-habis pun 1 minit. Yang pasti, di setiap fungsinya pasti waktu semasa akan dipaparkan KECUALI di dalam mode databank. 


Caseback yang diengrave. Banyak gak info nya...taklah boring plane jane :)


Bracelet biasa-biasa saja tapi selesa. Walaupun murah, tiada elemen cincai yang kelihatan di sini, termasuklah kat tali jam ni. 


Pandangan penuh :) Cantik tak? :p


Jam ini agak formal juga...jadi saya kira sesuai juga nak dibawa bekerja. Berbaloi? Berbaloi :)

Sebagai catatan tambahan, Dr Asmar DuniaJam juga mempunyai jam yang hampir sama dengan model ini. Apapun, modul nya adalah berbeza. Rupa saja hampir sama. Sila ke link berikut untuk maklumat lanjut:


Lebih klasik! Dan susah bebeno nak jumpa dah :)
Posted by Picasa

15 comments:

sah_kul said...

Apa yg membuatkan tuan jatuh cinta dgn jam ni?? cecita2 :)

walikard said...

Hehehehe...tak berapa panjang ceritanya :p aku mmg minat siri databank ni bro, tambah yg design klasik camni...mengimbau kenangan lama :)

sah_kul said...

...Oooo kisahnyaa...mengimbau kenangan bagus tu bro...harap2 lepas ni jgn tinggal kenangan udah le : )

walikard said...

InsyaALLAH, unless ada tujuan yang lain, yang tak dpt nak dipastikan buat masa ni :p

matsal said...

berapa ongkos nyer klu baru jam ni bro?

walikard said...

Bro matsal, saya beli pada harga less than RM150 :)

matsal said...

wah... berbaloi ni...

duniajam said...

Casio Databank paling byk aku ada... juga paling aku suka....

Tahniah bro! Skrg ni Casio2 classic semakin diminati... dah jadi trend plak skrg pakai Casio2 klasik camni... hehe

walikard said...

Matsal: insyaAllah sememangnya berbaloi :)

walikard said...

DJ: Tq bro,sememangnya siri databank antara yg paling diminati ramai...rasanya klu kumpul siri databank mcm menarik juga bro. Trend skrg bro, back to retro. Yg warna gold antara yg cepat disambar

matsal said...

nnt bole mintak saudara tolong tgk2 kat kedai tu lagi, klu ada lagi... dan klu ngam harga bole laa saya bank in hehehe..

walikard said...

Matsal: Boleh InsyaALLAH :) Nanti saya update ya. Last tgk hari tu warna gold yg masih ada

matsal said...

buat masa ini saya kurang sikit ngan warna gold ni... tapi tak tau laa klu usia dah meningkat suka plak kat warna gold ni..

walikard said...

Samalah bro, saya pun kureng skit kat warna gold...warna yg sinonim dengan peningkatan usia :)

ABC said...
This comment has been removed by the author.