Tuesday, November 27, 2012

Sea-Gull M190s Manual Winding Chronograph


Sebuah lagi jam dari Tanah Besar China telah masuk dalam koleksi saya beberapa bulan yang lepas. Agak lama juga tercari-cari penjual online yang menjualnya dengan harga termampu. Alhamdulillah dapat juga :)

Warna putihnya kelihatan agak terang di dalam gambar-gambar yang di publish di sini. Namun sebenarnya, ia adalah sedikit "off-white". Agak susah juga nak menunjukkan warna sebenarnya dari lensa kamera dan skill saya yang masih jauh ketinggalan.

Crown jenis bawang yang senang diputar. Namun sedikit keras semasa dikunci jika nak dibandingkan dengan putaran seiko 6R15. Pada pendapat saya, ETA-2824-2 lebih keras berbanding kedua-duanya. Beza antara satu sama lain hanyalah sangat sedikit.

Display caseback yang berjaya memaparkan movement ST19 yang komplikated dengan baik. Cantik, dan tentu tak senang nak menghasilkan movement yang sofistikated sebegini. 

Kelihatan skru-skru berwarna biru yang menambah seri movement ini. Agak2 boring tgk depan, tengoklah movement nya pulak :p

Dial dengan 2 sub-register yang simple. Sub-register kiri adalah untuk saat manakala di sebelah kanan adalah register 30 minit. 

Dial "off-white" bertekstur yang seronok dilihat. Perhatikan teksturnya yang berbeza antara sub-register dengan main dial. Agak detail. Jarum-jarum yang berbentuk bilah tombak pula sangat sinonim dengan jam-jam klasik dan berjaya memberi rupa itu kepadanya.

Cermin adalah dari jenis sapphire glass yang tahan calar. Saya tak pernah test lah :D Display caseback juga adalah dari jenis sapphire.

Normal buckle yang simple, dan pada saya kurang sesuai dengan jam ini. Lebih baik kalau dapat dipadan dengan deployant clasp yang lebih menepati tema jam ini.

Saiz 41mm yang terasa selesa di tangan. Lug-to-lug nya agak panjang, namun taklah sampai melebihi pergelangan tangan saya yang kecik tu :) Klasik...itulah kesimpulan yang dapat saya berikan untuk jam dari Tanah Besar China ini :)

2 comments:

sah_kul said...

macam mencari barang tersembunyi dalam gambar :D

walikard said...

Hehehe...jumpa tak bro? :p