Monday, November 07, 2011

Seiko SKX009 dari 2003?


Seiko SKX009 adalah satu lagi Seiko diver yang menjadi ikon dalam dunia Seiko kelas pertengahan. Walaupun SKX007 yang lebih diberi perhatian, warna bezel pepsi ini tetap menarik bagi sesetengah pengumpul yang lain. Mungkin merasakan 007 agak common, maka sy memilih 009 pula. Apapun, ia bergantung atas selera masing-masing. Ada budget lebih, ambillah kedua-duanya sekali :)

Pada kali ini, si pepsi diver ini agak istimewa sedikit buat saya memandangkan ia adalah dari tahun 2003, berkeadaan asal, dan nampak vintaj dengan kesan penggunaan yang agak ketara. Dengan cermin yang bercalar dgn kesan calaran lama, di samping case yang mempunyai lekukan di beberapa tempat. Apapun, lume di dial masih menyala dengan cemerlang, di sebalik usianya yg dah menjangkau 8 tahun itu. Bracelet asalnya jubilee juga memberi keselesaan maksimum walaupun ia tak berapa cantik dipandang. Biasanya saya amat cerewet dengan kesan calar. Namun untuk SKX009 ini, tanpa banyak bersoal jawabnya terus saja saya menyambarnya :) Mungkin kesan penuaan yang asli menarik minat untuk saya memilikinya.

Nampak tak calar tu?

Pandangan sisi

Lagi pandangan sisi

Pandangan dari bawah jam

Perhatikan warna insert bezelnya yang agak luntur ditelan waktu

Walaupun berkeadaan vintage (calar-calar dan luntur), ia masih segak dipakai (pada sayalah :p) Sekarang saya dah agak memahami kenapa ada sesetengah collector di luar sana yang berkehendakkan jam yang berkeadaan asal (purist lah biasanya macam tu). Bagi rakan-rakan pembaca yang mengenali Thomas yang tinggal di sekitar Lembah Klang, lihat saja Seiko 7002 di tangannya itu...all original..tapi kesan guna memang hebat :)

11 comments:

sah_kul said...

brp byk skx ko skrg bro?? yg ni mmg cun, len dr yg len...superb

walikard said...

Hehe...mana ada banyak bro...ini aje yang tinggal..yang lain-lain kawan dah rembat kasi licin

zul said...

jam yang masih banyak dipasaran biasanya sukar kita simpan lama,kecuali ada sentimental value, tetapi dalam satu-satu masa wajib ada mana-mana seiko diver jenis ni.

walikard said...

Cikgu zul: Tepat sekali :) tak tahu apa yang akan terjadi dengan diver skx. Semakin pupus? Atau masih banyak? Apapun, di ebay masih banyak terjual. Cuma yang ini klasik nampaknya, dengan kesan-kesan penuaan asli tanpa ada unsur-unsur luar (aftermarket parts le tu :p)

Anonymous said...

salam en walikard..saya nak tanya seiko skx009 ni masih dalam production ke?sbb saya ada jumpa seiko skx009 ni di tempat saya dan harag yg dijual rm780..berbaloi?

walikard said...

Wslm wbt. Dah stop production tuan. RM780 tu warranty dari mana ya?

walikard said...

Wslm wbt. Dah stop production tuan. RM780 tu warranty dari mana ya?

Anonymous said...

tuan kedai tu kata brg dari dealer seiko,thong sia.warranty seiko setahun

walikard said...

Kalau warranti Thong Sia harga yang ditawarkan tu saya boleh katakan agak murah jugak. Saya pernah di quote Rm8xx utk model ni dari pengedar yang sama

Anonymous said...

wah mcm tu esok angkat la jam ni.hehe..tq..slalu baca blog en walikard utk dpt info jam =) insyallah ni jam diver ke2 lepas orient mako xl

walikard said...

Terbaik tu :) sebelum pupus better dapatkan awal :) saya rasa monster juga akan alami nasib yg sama