Sunday, October 30, 2011

Perjumpaan Mini Yang Amat Beracun

Alhamdulillah, dengan izin ALLAH SWT, pada malam 25 Oct 2011 yang lepas sempat juga bertemu abg Hassan detikduabelas, beserta Usin the restorer (www.seikologi.wordpress.com). Sebenarnya nak berjumpa saudara Usin untuk servis restore beliau untuk jam Seiko 6139-6012 saya. Dah alang-alang jumpa kat Puchong yang merupakan home venue abg Hassan, apa lagi ajaklah tuan rumah sekali..hehehe. Perjumpaan yang bermula jam 9.30 malam itu berakhir jam 2.30 pagi, dengan 90% isi perbualan kami sememangnya berkisar soal jam.

Tu dia otai-otai jam sedang mencari ilham apa yang patut dibuat untuk berhenti membeli jam..hehe...eh mana ada, mana boleh stop :) Yang sebelah kanan tu abg Hassan. Yang kiri tu Usin. Antara hasil kerja beliau boleh dilihat di bawah ini. Liputan tentang jam yang saya hantar juga telah diupdate di blog beliau. Klik kat sini.

Cun! Bukan untuk dijual kata Usin. Buat tatapan anak cucu kelak. Juga boleh menjadi sebab yang kukuh untuk saya restore jam 6139 saya tu, selain nilai sentimentalnya kerana menyambut kelahiran kembar saya pada 22 Ogos yang lalu.

Ini antara jam yang dibawa abg Hassan. Saya ambil gambarnya kerana model ini adalah antara yang saya paling minat...dah tak payah restore sebab dah memang cantik. Tergugat iman...

Caseback pun clean...dari tahun 60-an tu! Navigator Timer buat masa ini jadi igauan aje dulu. InsyaALLAH, lepas ni ada rezeki bolehlah diangkut, sekiranya stok masih ada...

Bellmatic ini saja saya upload gambarnya untuk tatapan seorang kawan yang meminatinya. Apa lagi bang, kasi sambar :D

Seterusnya pada 28hb berikutnya, saya sekali lagi berjumpa abg hassan untuk membeli kotak jam yang macam briefcase tu. Alang-alang dah berjumpa, mintaklah abg hassan bawak jam-jam legend beliau untuk ditatap. Kira macam meracun diri sekali lagilah..hehe

Tu dia..primadona in the limelight malam tu...seiko MM...igauan kebanyakan penternak Seiko...memang best dipakai...kalau nak beli kena jual motor dululah :p

Ni pulak Orient diver 300m..siap power reserve tu..saiz dia pun besar, mengalahkan MM. Tengok gambar kat bawah ni untuk melihat perbezaannya..terasa beratnya di tangan. Apapun, memang best!

Besar kan Orient tu? Bagak sungguh! Memang kalau gaduh sure menang punya...hehe


Seiko Sumo oren! Ini pun best dan berat...patutlah ramai yang minat...terasa sedap ditangan...rasanya everything is just right.

The last samurai...jam ini ringan, dan unik senibinanya..langsung berlainan dengan seiko diver yang lain. Tak terasa bila di tangan especially dengan tali Zulu tu.


Ha, ini pulak Orient 60th Anniversary limited edition...hanya ada 1500 unit di seluruh dunia...yang abg hassan punya ni yang ke 4xx/1500. Ini antara jam yang sangat-sangat saya minati. Boleh hack, dan wind...siap dengan power reserve yg best itu.

Fuhh, pakai kat tangan memang menangkap...size dia just right pada saya. Macam nak kena gadai jam-jam lain aje untuk ambik yang ini :p

Ini pulak made in Germany, but with Japanese heart...lume super luminova kalau tak siap saya...enjin boleh kunci. Juga antara jam yang saya sangat minati...dengan harga di bawah 1k, ia sememangnya mampu milik.

Itulah antara yang sempat saya kongsikan dengan para pembaca. 2 sesi kecil-kecilan tersebut sememangnya racun untuk diri sendiri..hehe. Tak dapat beli, tengok dan pegang pun jadilah buat masa ini. InsyaALLAH, lain kali bila dah ada rezeki, mungkin salah satu daripada jam-jam yang dipaparkan dalam post kali ini, dapat dijadikan koleksi untuk diri sendiri pula.

8 comments:

MNOIMA-LANUN said...

adush... bro demam kura-kura dibuatnye tengok koleksi otai...

walikard said...

Hehe...tulah bang...seiko bellmatic tu untuk tatapan member abg tu :)

24jam said...

best...lepak jam mmg tak sedar. tau2 ayam dah kokok pagi hehe. dlm byk2 aku tergoda ngn yg takde dlm gambo tu...peti besi 35 slot, tp jam aku beberapa biji je huhu

walikard said...

CZ: Angkat aje...tak lama tu confirm peti penuh :p

Pencinta Masa said...

Nasihat peribadi aku kepada ko, jangan selalu jumpa si Asan ni ... ditakuti boleh menyebabkan kesihatan terganggu

sah_kul said...

nasib baik aku jauh kt johor....selamat, selamat...

24 JAM said...

kalu ada 8 slot lgi cun...masalahnya tarak. aku dah ada box yg isis 8, tp peti besi jgk npk real...(amaran:mesti bwk pistol(air hehe) gak, nti org ragut...)

walikard said...

KP: Terima kasih atas nasihat tu...InsyaALLAH bakal dituruti...terngigau dibuatnya :)

Sah_kul: Hehehe...online ada apa...mana bleh lari dari racun-racun ni

CZ: Peti besi tu memang cantik CZ...tapi tulah dah cantik sangat takut pulak nak bawak.