Saturday, July 01, 2006

Jana pendapatan tanpa modal di Internet

Assalamualaikum wbt dan selamat sejahtera. Hari ni tulis Bahasa Melayu pulak, sebagai membuktikan yang Bahasa Melayu tak pernah dilupakan :-) English tu untuk improve my English je. Hmm, percaya tak kalau saya cakap kita sebenarnya boleh jana income dari Internet tanpa modal? YA, tanpa modal satu sen pun (Err, tak termasuk bil Internet ye...tang tu memang kena bayar ;-)) Sebenarnya memang boleh...anda pernah tak dengar tentang Google Adsense? Biasanya dia berbentuk macam ni:



Alamak, kecik sangatlah. Ni contoh dari Blog saya sendiri. Takpe, cuba tengok yang ni pulak:


Haa, nampak dah kan?? Ini shot dari website kawan saya, RajaAdsense. Itulah yang dinamakan Google Adsense. Kawan-kawan mesti pernah nampak benda ni kat mana-mana kan? Cuba ingatkan...
Kawan-kawan tahu tak, setiap klik pada link-link tu akan memberikan $$$ kepada pemilik website berkenaan? Itulah yang menariknya tentang Google Adsense ni. Kita boleh menjana pendapatan setiap kali klik dibuat. Ia lebih dikenali dengan Pay Per Click atau PPC. Persoalan yang timbul, macam mana Google boleh bayar kita pulak kan? Banyak betul duit Google nak bagi duit macam tu je, dengan KLIK aje pulak tu. Hmm, sebenarnya, Google bukan bayar dengan duit dia, tapi dengan duit pengiklan tu. Kira Google ni macam orang tengahlah. Setiap kali orang KLIK link tu, pengiklan akan bayar kepada Google dan Google pulak akan bagi sedikit dari duit tu kepada kita.
Berapa yang saya dah dapat? Untuk pengetahuan anda, masa tu saya langsung tak tahu pasal Adsense ni, apatah lagi cara nak maximize profit daripada Google Adsense. Tu yang sikit sangat tu. Jadilah buat tambah semangat :-) Nak tau berapa? Hehehe...USD0.34....
Sebenarnya, saya pun masih belajar cara-cara nak maximizekan profit dari Adsense ni. Yelah, Sataydiy.com pun ye jugak, yang Adsense pun ye jugak. Kesempatan yang baik macam ni, jangan dilepaskan. Oh ya, untuk rujukan tentang Google Adsense berbahasa Melayu, boleh klik kat Panduan Google Adsense kat sebelah tu, bawah column Links, di bawah "Panduan Bina Laman Web". Tu website kawan saya, RajaAdsense tulah. Nama sebenar dia Shamsuriyadi, oghang Teghanu kite. Pengalaman beliau memang banyak, pitih dari Adsense pun boleh tahan ;-) Apapun, Selamat Membaca Bersama-sama :-)

9 comments:

Anonymous said...

Wa bagus ni kene beli buku ni...

walikard said...

Alhamdulillah, ni pakar tempatan kita yang tulis. Beliau ni sentiasa membuat eksperimen demi eksperimen ;) tu yang best tu

Anonymous said...

saya pun macam tu juga pendapatan
banyak yang kena belajar

yg penting tidak menipu

Anonymous said...

ops walikard, kalau kita nak tunjuk bahagian akaun adsense kita, jangan tunjuk part yg tengah tu.. Just date dan earnings je yg boleh.. :)

Salah dari sisi rules google.

walikard said...

Alamak, ye ke...nanti saya update...terima kasih smartzul ;)

walikard said...

Waalaikumussalam wbt. Canteklah az :-) kita sama-sama berusaha, ok? ke arah memajukan ekonomi ummah melalui Internet :-)

medic-human said...

saya sokong dan patut beli buku tu,, dan join forum nanti,,
ini hasilnyer,, dah dapat no 1 dlm MSN dlm kategori hair loss info or hair loss resource

http://hair-loss-hair.blogspot.com

medic-human said...

sorry URL tak jalan,,

try this http://hair-loss-hair.blogspot.com

walikard said...

Alahamdulillah, cepatnya saudara dapat rank 1st tu...saya sendiri terkial-kial nak dapatkan rank yang sedemikian tinggi :-) Err, kena belajar lagi dengan RajaAdsense aka Sham nih...anyway, saudara Alang ada review buku RajaAdsense ni kat sini, http://www.szab.net/blog/2006/07/09/ulasan-ebook-raja-adsense-rahsia-membuat-duit-tanpa-modal-dengan-google-adsense/. Check it out! Alang ni antara pakar Adsense dalam negara kita...beliau pernah mendapat USD (kalau tak silap) 14,000! Cepat2 klik :-)